La France - Reisverslag uit Duinkerke, Frankrijk van Iris - WaarBenJij.nu La France - Reisverslag uit Duinkerke, Frankrijk van Iris - WaarBenJij.nu

La France

Blijf op de hoogte en volg Iris

05 Augustus 2015 | Frankrijk, Duinkerke

Om kwart over 6 gaat de wekker en om 7 uur zitten we alweer op zee. Opweg naar Dunkerque, want dat klinkt toch mooier en buitenlandser dan Duinkerke. Het is toch wel vroeg want ik blijf aan een stuk door geeuwen, maar dat mag de pret niet drukken. Een kop koffie doet wonderen.....

Nadat we Oostende kwam er ietsje meer wind en ook nog vanuit de goede richting dus maar eens proberen of we opzeil verder konden. Dat werd motorzeilen met af en toe de motor uit. Het leek wel even of we gecontroleerd werden door de waterpolitie die een verdacht rondje om ons heen voer, maar we hadden de motorzeil-3hoek ondertussen ook uit de bakkist gehaald en gehesen. Dus geen enkele reden om ons aan te houden.

Het passeren van de grens met Frankrijk was natuurlijk weer een mijlpaaltje erbij en de franse vlag kon worden gehesen. Toch wel bijzonder hoor om met je boot naar Frankrijk te varen. En eigenlijk gaat alles wel soepeltjes. Straks nog wel even de franse termen gaan opzoeken voor bakboord stuurboord enzo. Is toch wel handig .

Terwijl we in Dunkerque net een welverdiend witbiertje opentrokken aan de lange steiger kwam de super aardige havenmeesteres ons vragen of we toch niet liever aan de binnenkant in een box wilden liggen. Ze had nog wel een plaatsje voor ons. Dus snel bier weer in de koelkast en verplaatsen.

Na ons wel verdiende biertje een wandeling naar het centrum waar we een grappige rondleiding kregen in het oude stadhuis van een bijzondere man die ook nog nederlands/vlaams sprak en zelfs het lied “mannen met baarden’ voor ons zong. Leuk!!
Terug op de boot was het heerlijk relaxen onder onze zonneluifel en werd het ook tijd om de boot eens grondig af te spoelen. Misschien ook lekker om zo zelf een verfrissende douchebeurt op het dek te nemen....